نکات مهم در مشاوره قبل از ازدواج که باید بدانید

کلینیک انواع خدمات مشاوره خانواده، مشاره ازدواج، زوج درمانی، زناشویی، کودک و نوجوان، فرزندپروری

نکات مهم در مشاوره قبل از ازدواج که باید بدانید

۱۳۹ بازديد

مشاوره قبل از ازدواج چیست ؟

مشاوره پیش از ازدواج تا چه حد می تواند به ما کمک کند ؟

چرا وجود مشاور ازدواج و مشورت با وی الزامی است ؟

همه این سوالات وقتی در ذهن افراد بوجود می آید  که در مقدمات ازدواج هستند و به انها پیشنهاد مشاوره با روانشناسان و متخصصان ازدواج داده می شود .

ازدواج خوب و انتخاب همسر مناسب یکی از بزرگترین تصمیماتی می باشد که بیشتر افراد حداقل یک مرتبه ، اتخاذ می کنند . چرا که زمانی که فرد ازدواج می کند ، تمامی اهداف زندگی  ، روابط اجتماعی و خانوادگی فرد ، تحت شعاع قرار می گیرند و دستخوش تغییر می شود .

 

افرادی که در آستانه این تصمیم گیری بزرگ قرار می گیرند ، دچار استرس و اضطراب می شوند که  ممکن است این فشار استرس مانع از آن شود که شخص بهترین و درست ترین تصمیم خود را بگیرد .


۳دلیل مهم برای مشاوره قبل از ازدواج :

یکی از مهمترین دلایلی که مشاوره قبل از ازدواج را مهم و الزامی کرده است ، کنترل استرس ، قبل از گرفتن تصمیم بزرگی مثل ازدواج می باشد .

مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا تواقعات و خواسته های خود را با یکدیگر در میان بگذارید و از شما می خواهد تا بدون هیچگونه خود سانسوری و محدودیت نظر خود را در مورد ازدواج با وی به اشتراک بگذارید .

هنگامی که مشاور نظرات و اهداف زوجین را بدون هیچگونه محدودیت می شنود ، می تواند به آن ها کمک کند تا به اهداف و خواسته های یکدیگر نزدیک بشوند و انتظارات و توقعات یکدیگر را بهتر و دقیق تر بشناسند .

۱-  تاثیر واقعی ازدواج بر آینده (رویا پردازی ممنوع )

همه افراد پیش از ازدواج یک تصویر رویایی برای خود تصور می کنند که بعد از این اتفاق هیچ مشکلی وجود ندارد و همه کار ها به اصطلاح روی غلتک می افتند .

اما واقعیت چنین نیست . مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می کند تا تمام برداشت های نادرست قبلی خود را دور بیندازید و با نگاهی دقیق تر و عمیق تر به ازدواج نگاه کنید .

مشاوران پیش از ازدواج به شما کمک می کنند تا با واقعیت های زشت و زیبای ازدواج روبرو شوید و بعد از درک این واقعیت ها تصمیم نهایی خود را بگیرید .

 

۲- شناخت کامل زوجین :

در مراسمات خانوادگی پیش از ازدواج مثل خواستگاری معمولا خجالت و حجب و حیا مانع می شود تا خود واقعیمان را به طرف دیگر ازدواج و همچنین خانواده وی معرفی کنیم .

و همین خجالت ها باعث می شود تا دو خانواده درگیر ، شناخت درستی از یکدیگر نداشته باشند و در آینده وقتی با اختلاف نظرات یکدیگر آشنا می شوند ، زمینه مناشاقات و اختلافات تقویت می شود .

وجود مشاوران پیش از ازدواج کمک می کند تا همانطور که قبل تر گفتیم بدون هیچ تعارف و سانسوری خود واقعیتان باشید و مشاوران نیز با بررسی و آنالیز دقیق افکار شما درباره ازدواج طرف دیگر را از واقعیت های وجودی شما آگاه می سازد و به شما و طرف دیگر کمک می کند تا با آگاهی بیشتری تصمیم خود را راجع به ازدواج بگیرید .

۳- برنامه ریزی دقیق برای بعد از ازدواج

هیچ کسی در جهان نمی تواند ادعا کند که تمام برنامه ها و اهداف خود را دقیقا در زمان از پیش تعیین شده ، به واقعیت برساند اما برنامه نداشتن برای آینده یکی از بزرگترین نقاط ضعف جا نیفتاده در خانواده های ایرانی می باشد .

مشاوره قبل از ازدواج برای شما برنامه و چارچوب زمانی ای را تعیین می کند که زمان انجام هر اتفاقی بر اساس توافقات بین زوجین می باشد .

برای مثال در بین مردان سنتی یکی از دلایل ازدواج به دنیا آوردن بچه می باشد که حاضرند بلافاصله بعد از ازدواج برای تولد اولین فرزند خود آماده شوند .

اما اگر این مسئله با طرف دیگر ازدواج از قبل تعیین نشده باشد ممکن است به دلیل عدم آمادگی برای پذیرش این تصمیم بزرگ ، به اختلافاتی بین زوجین ختم بشود .

برای همین مشاور ازدواج با پرسش راجع به اهداف ازدواج و زمان رسیدن به هر کدام از این اهداف برای شما و خانواده ی جدیدتان برنامه زمانی تعیین می کنند تا به درک عمیق تری از خواسته های یکدیگر برسید .

روند مشاوره قبل از ازدواج چگونه است؟

مشاوره قبل از ازدواج در قالب جلسات مختلف برگزار می ‌شود . در بعضی از این جلسات ، زوجین به صورت انفرادی و در سایر جلسات به صورت زوجی حضور پیدا می‌ کنند .

در این جلسات ، مشاور می کوشد تا زیر ساخت های شخصیتی زوجین را بیابد که در بعضی از موارد از تست های مختلف همچون تست mmpi و سایر تست ها استفاده می کند . این تست ‌ها به منظور آگاهی بیشتر از شخصیت طرفین انجام می‌ شود که بهتر است قبل از ازدواج و حتی دوره نامزدی انجام شود .

پس از انجام تست ، مشاور به بررسی ، تجزیه و تحلیل دقیق پاسخ این تست ها می پردازد و طرفین را از ویژگی‌ های شخصیتی همچون برونگرایی یا درونگرایی ، میزان توافق پذیری ، میزان مسولیت پذیری و … آگاه می سازد و شما را از اختلافاتی که ممکن است در آینده به وجود آید ، آگاه می‌سازد و راهکارهایی به شما ارائه می‌ دهد تا این اختلافات را به حداقل برسانید .

مشاوره پیش از ازدواج چند جلسه است ؟

به طور کلی مشاوره پیش از ازدواج از بروز اختلافات اساسی و جدی در آینده جلوگیری می کند و احتمال طلاق را در زندگی مشترک آینده کم می‌ کند . به همین علت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

مشاوره پیش از ازدواج با تعداد جلسات مختلفی برای زوجین تجویز و انجام می‌ شود . اما تعداد آن با توجه به اختلافات و ویژگی ‌های شخصیتی افراد و مشکلاتی که ممکن است در آینده دامن گیر زوجین شود بین ۵ تا ۱۰ جلسه متغیر است . البته ممکن است برخی از زوجین به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند .

چه زمانی باید به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کنیم ؟

ازدواج از اهمیت بسیار زیادی در زندگی افراد برخوردار است . مقوله ازدواج زندگی آینده انسان را شکل می دهد و بر روی زندگی طرفین بسیار تاثیر گذار است . پس در انتخاب خود می بایست بسیار دقت کنید و در زمان مناسب به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید .

هدف از مشاوره قبل از ازدواج به شناخت دقیق رسیدن از شخصیت طرف مقابل است . پس زمان مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج بسیار حائز اهمیت است . بهترین زمان برای مراجعه به مشاور  ، پس از خواستگاری و آشنایی طرف با یک دیگر است .

چرا که اگر زودتر یعنی بلافاصله پس از صحبت کردن برای مشاوره اقدام کنید ، کار نادرستی است و اگر دیرتر ، پس از آشنایی کامل و یا پس از مراسم نامزدی به مشاور ازدواج مراجعه کنید، به علت وابستگی پیش آمده و روابط عاطفی و احساسی شکل گرفته شده بین زوجین ، نتوانند از جلسات مشاوره و صحبت‌ های مشاور استفاده کنند .

 

در مشاوره قبل از ازدواج چه موضوعاتی بررسی می شود ؟

با شرکت در مشاوره قبل ازدواج در ابتدا آمادگی زوجین برای این تصمیم بزرگ بررسی می‌ شود . که آیا این فرد آمادگی لازم برای ازدواج را دارد یا خیر . سپس مشاور به بررسی ویژگی‌های شخصیتی طرفین و اختلافات بین زوجین می ‌پردازد و طرفین را از این اختلافات آگاه می ‌کند و در نهایت چگونگی رویارویی با این مشکلات و اختلافات را به زوجین آموزش می‌ دهد تا از بروز مشکلات حاد و جدی در آینده جلوگیری شود .

در این قسمت سعی داریم شما را با برخی از این اختلافات احتمالی موجود بین زوجین آشنا کنیم :

1- اختلاف در ویژگی های شخصیتی :

ویژگی های شخصیتی و رفتاری بسیار زیادی وجود دارد که می ‌تواند بر روی زندگی مشترک زوجین تاثیر مستقیم ‌بگذارد . برخی از این ویژگی های شخصیتی باید در طرفین یکسان باشد تا بتوانند طرفین با یک دیگر ازدواج کرده و زندگی خوبی داشته باشند . اما وجود برخی از اختلافات شخصیتی باعث می‌ شود که مشکلات جدی در زندگی مشترک آینده زوجین به وجود آید .

به عنوان مثال : طرفین یکی برون گرا و دیگری درون گرا باشد ، فرد درون گرا تمایل به تنهایی دارد و از شرکت در جمع‌ های مختلف بی زار است و فرد برون گرا از تنهایی گریزان است و تمایل به شرکت در جمع های شلوغ و مهمانی را دارد‌ .

یا طرفین یکی بسیار منظم و تمیز و دیگری نظم و تمیزی را در اولویت قرار نمی‌ دهد و برای او از اهمیت چندانی برخوردار نباشد .

یا ممکن است یکی از طرفین اهل پس ‌انداز و خرج کم تر در زندگی باشد و دیگری ولخرج باشد .

این اختلافات در ویژگی های شخصیتی ، می تواند مشکلاتی جدی به همراه داشته باشد و حتی ممکن است طرفین را از شروع زندگی مشترک بازدارد .

بررسی ویژگی های شخصیتی از نکات حائز اهمیت می باشد ، که حتما می بایست در مشاوره قبی از ازدواج مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بگیرد .

2- بررسی اختلاف طبقاتی در مشاوره قبل از ازدواج :

اختلاف طبقاتی یکی از مواردی است که بسیار در ازدواج‌ حائز اهمیت است و در مشاوره قبل از ازدواج مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد . طبقه اجتماعی طرفین با توجه به شغل و درآمد طرفین بررسی می شود . بررسی‌ها و تحقیقات نشان می ‌دهد که هرچه اختلاف طبقاتی طرفین زمان ازدواج کم تر باشد ، زوجین زندگی موفق تری را تجربه خواهند کرد .

3- اختلاف قد در ازدواج :

اختلاف قد امری کاملا سلیقه ای است اما در کشور ایران بسیاری از افراد بر این باورند که قد مرد می بایست از زن بلند تر باشد و اینکه زن و مرد هم قد باشند یا زن قد بلند تر از مرد باشد و یا اختلاف قدی بین زن و مرد بسیار زیاد باشد برای افراد جا نیوفتاده است . این موضوع می تواند مشکلاتی در زندگی زوجین ایجاد کند . مشاور می کوشد تا راهکار و راه حل برای حل این گونه مشکلات در آینده را به شما آموزش می دهد .

4- اختلاف در میزان تحصیلات :

با توجه به تحقیقاتی که از زوجین پس از ازدواج ، صورت گرفته است ، زوجینی که میزان و سطح تحصیلات مشابه و یا نزدیک به یک دیگر دارند ، کم تر دچار اختلاف در زندگی زناشویی می شوند و احتمال طلاق در چنین زوجی پایین است .

پس می توان گفت بررسی اختلاف در میزان تحصیلات ، یکی از مسائل حائز اهمیت است . در صورتی که اختلاف میزان تحصیلات در طرفین زیاد باشد ، ممکن است در زندگی آینده مشکلاتی برای زوجین به وجود آید ، که مشاور می کوشد تا طرفین را از این مشکلات آگاه کند و چگونگی حل این مشکلات را به زوجین بیاموزد .

5- اختلاف در عقاید مذهبی :

هر فردی عقاید مذهبی خود را دارد . به طور کلی ، افرادی که با عقاید مذهبی مشابه با یکدیگر ازدواج کرده‌ اند ، زندگی موفق تری نسبت به زوجین با عقاید مذهبی مختلف ، داشته اند .

گاهی ممکن است طرفین عقاید و اعتقادات مذهبی یکسانی نداشته باشند و تفاوت ها و اختلافات کوچک با یک دیگر داشته باشند ، که مشاور سعی می ‌کند به طرفین بیاموزد که به عقاید یک دیگر احترام بگذارند تا در زندگی مشترک آینده خود دچار مشکل جدی نشوند .

اما گاهی ایت اختلاف آن قدر زیاد می ‌شود که ممکن است اختلافاتی بسیار شدید و جدی زندگی مشترک آینده طرفین را تهدید کند و حتی خانواده طرفین را تحت شعاع قرار دهد . در صورت وجود این گونه اختلافات ،  مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را بگیرید .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.