مشاوره ترک اعتیاد چیست و چه کمکی به افراد درگیر مصرف مواد می‌کند؟

کلینیک انواع خدمات مشاوره خانواده، مشاره ازدواج، زوج درمانی، زناشویی، کودک و نوجوان، فرزندپروری

مشاوره ترک اعتیاد چیست و چه کمکی به افراد درگیر مصرف مواد می‌کند؟

۱۰۱ بازديد
امروزه روش‌های سنتی در ترک اعتیاد نظیر استفاده از راهکارهای اجباری و زوری منسوخ شده‌اند. در ازای این‌ها روش‌های نوینی توسط متخصصین ابداع شده‌اند که به بیماران کمک می‌کنند در مسیر ترک رنج کمتری را تحمل کرده و پرهیز طولانی‌تری را تجربه نمایند. از جمله این روش‌ها می‌توان به انواع درمان‌های دارویی و روانشناختی اشاره کرد. با این حال استفاده سر خود از روش‌های ترک هرگز توصیه نمی‌شود. لازم است قبل از تصمیم گیری و انتخاب روش درمان از یک متخصص کمک بگیرید و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این زمینه پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


مشاوره ترک اعتیاد چیست؟

مشاوره ترک اعتیاد یکی از انواع خدمات مرتبط با سلامت روان است که به افراد کمک می‌کند بتوانند بهترین روش برای درمان اعتیاد را برگزینند و از محدودیت‌ها و توانمندی‌های خود در این مسیر آگاه شوند. مشاوران به شما کمک می‌کنند تا در مورد روش‌های نوین ترک اعتیاد اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و متناسب با نیازهای خود روشی را برگزینید که بیش از همه می‌تواند به شما کمک کند. در نظر داشته باشید که روشی که برای دیگران بهترین گزینه است ممکن است برای شما کارآیی چندانی نداشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که خود را به عنوان یک شخصیت منحصر به فرد در نظر بگیرید و بتوانید راهی را برگزینید که پاسخگوی نیازها و مشکلات خاص شما باشد. 

اهمیت کمک گرفتن از مشاوره ترک اعتیاد

متاسفانه با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان اعتیاد صورت گرفته بسیاری از افراد از روش‌های نوین ترک اطلاعی ندارند و از روش‌های منسوخ شده و قدیمی برای این کار استفاده می‌کنند. بستن فرد به تخت، قطع کردن ناگهانی مواد و یا بردن بیمار به کمپ‌های غیر استاندارد از جمله راهکارهایی است که معمولا در بلندمدت جواب نمی‌دهند و باعث گرایش مجدد فرد به سمت اعتیاد می‌شوند.

در واقع در همه این روش‌ها ریشه‌های اعتیاد که اغلب مسائل روانی است نادیده گرفته شده و فرد در دوران ترک تحت فشارهای روحی بسیاری قرار می‌گیرد. این فشارها در نهایت آسیب پذیری او را در برابر سوءمصرف مواد افزایش می‌دهند و منجر به عود مشکل می‌شوند. از همین رو چه برای ترک خود چه برای درمان اعتیاد عزیزانتان بسیار اهمیت دارد که ابتدا از یک متخصص در زمینه اعتیاد مشورت بگیرید و از انجام راهکارهای غیرمنطقی و آسیب رسان خودداری نمایید.

انواع خدمات ارائه شده در مشاوره ترک اعتیاد

در مشاوره ترک اعتیاد درمانگر به شما کمک می‌کند تا بتوانید موضوعات گوناگونی را مورد بررسی قرار دهید. 

آشنایی با عوامل زمینه ساز اعتیاد

برای اینکه بتوانید در مسیر ترک قدم بردارید پیش از هر چیز لازم است که ببینید چه عواملی منجر به گرایش شما به مواد شده‌اند. تا زمانی که این عوامل را نشناسید نمی‌توانید از تاثیر آن‌ها در زندگی خود بکاهید. در نتیجه با انجام کارهایی نظیر سم زدایی بازهم ممکن است به سمت اعتیاد کشیده شوید.

مشاوران ترک اعتیاد به شما کمک می‌کنند تا این عوامل را شناسایی کرده و ببینید چه فاکتورهایی در شروع اعتیاد شما تاثیر می‌گذارند. به طور کل می‌توان گفت عوامل شروع کننده اعتیاد به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. عوامل بیرونی می‌توانند مسائلی نظیر فقر، همنشینی با دوستان مصرف کننده یا دسترسی زیاد به مواد مخدر باشند. در مقابل عوامل درونی مسائلی نظیر افسردگی، کمبود اعتماد به نفس، فوران خشم و سایر موضوعات این چنینی هستند که در واقع باعث می‌شوند برای کاهش احساسات ناخوشایند خود به مواد پناه ببرید.  

ارائه مصاحبه انگیزشی از خدمات ارائه شده در جلسه مشاوره ترک اعتیاد

در بسیاری از موارد ممکن است افراد اصلا انگیزه‌ای برای ترک نداشته باشند و تنها به زور خانواده یا اطرافیان اقدام به ترک کنند. این مسئله معمولا بزرگ ترین علتی است که می‌تواند به شکست درمان بیانجامد. در این شرایط مشاوران انگیزشی به بیمار کمک می‌کنند تا بتواند آزادانه شرایط موجود را بنگرد و با جنبه‌های متعارض وجود خود آشنا شود.

در مصاحبه انگیزشی درمانگران معتقدند بیماران از نظر روانی دچار ناهم خوانی‌های ذهنی هستند که باعث می‌شود بخشی از آن‌ها میل به تغییر داشته باشد اما بخشی دیگر بخواهد همچنان به مصرف ادامه دهند. آشکارسازی این نا هم خوانی‌ها و تلاش برای حل تعارض‌ها باعث می‌شود که فرد خود برای ترک تصمیم بگیرد و از درون برای بهبودی احساس نیاز کند. این امر کمک می‌کند تا در صورت دریافت درمان بهبودی موفقیت آمیزتری نیزحاصل شود.


آشنایی با انواع روش‌های ترک اعتیاد

در مشاوره ترک اعتیاد می‌توانید با انواع روش‌هایی که امروزه برای درمان اعتیاد به کار می‌رود آشنا شوید و مزایا و محدودیت‌های هریک از آن‌ها را بشناسید. برای مثال بسیاری از افراد از ترس دردهای جسمانی ناشی از قطع مواد برای ترک اقدام نمی‌کنند و در واقع از آن می‌هراسند. در این شرایط مشاوران ترک اعتیاد می‌توانند شما را با روش‌های دارو درمانی که علائم ترک را کاهش می‌دهند آشنا کنند و به شما در مورد نحوه استفاده از آن‌ها اطلاعات بدهند.

همچنین ممکن است با وجود سم زدایی بازهم احساس وسوسه شدیدی را در خود احساس کنید که در این شرایط مشاور شما را با گروه‌های خودیاری و روش‌های روان درمانی و فردی نظیر درمان شناختی رفتاری آشنا می‌کند. در این روش‌ها اصول خود مراقبتی را می‌آموزید و می‌توانید از عود مجدد مشکلتان پیشگیری نمایید.

سؤالات متداول

– آیا روشی برای ترک بدون درد هروئین وجود دارد؟

هروئین یکی از قوی‌ترین مواد مخدر است که در صورت قطع مصرف اغلب دردهای جسمانی زیادی را برای فرد به همراه می‌آورد. البته میزان درد فرد می‌تواند متناسب با دوز مصرفی این ماده متفاوت باشد. با این حال امروزه درمان‌های دارویی نظیر ترک اعتیاد با متادون به این افراد کمک می‌کند تا دردهای خود را تا حد زیادی کاهش داده و در این مسیر رنج کمتری را متحمل شوند. البته درمان‌های دارویی حتما باید در مراکز اعتیاد و با تجویز پزشک انجام شوند چراکه مصرف این داروها در دوزهای غیر معمول و نادرست می‌تواند به شکل گیری اعتیاد جدیدی بیانجامد و مشکلات بیمار را پیچیده‌تر کند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.