عوامل اصلی تخريب زندگي زناشويي را بشناسید.

کلینیک انواع خدمات مشاوره خانواده، مشاره ازدواج، زوج درمانی، زناشویی، کودک و نوجوان، فرزندپروری

عوامل اصلی تخريب زندگي زناشويي را بشناسید.

۱۰۹ بازديد
جبران اشتباهات در زندگی زناشویی باعث داشتن زندگی مشترک شاد میشود. زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند ممکن است ندانند که چه اشتباهاتی در زندگی زناشویی باعث فروپاشی آن خواهد شد و چه راه هایی نیز برای جبران آن وجود دارد. دانستن مهارت هایی در مورد برقراری ارتباط با همسر و جبران اشتباهات در زندگی اهمیت زیادی دارد زیرا زمینه یک عمر زندگی مشترک همراه با خشنودی و رضایت را فراهم می کند. در این مقاله به اشتباهات زندگی زناشویی و جبران آن پرداخته شده است.  


عوامل تخريب زندگي زناشويي

مانند هر رابطه دیگری، زندگی زناشویی هم احتیاج به مراقبت دارد. برخی از رفتار های اشتباه نه تنها کمکی به بهبود روابط نمی کنند بلکه مشکلات زناشویی را نیز بیشتر میکنند.  عواملی که باعث از هم پاشیدن زندگی زناشویی می شود شامل موارد زیر می شود.

1-تعهد افراطی و خستگی زیاد

این مشکل در زوجهای جوانی که در مدرسه یا دانشگاه درس می خواند و یا تازه در جایی مشغول به کار شدند بیشتر به چشم می خورد. سعي نکنید اوایل ازدواجتان رشته جدیدی انتخاب کنید و به دانشگاه بروید، دنبال کار تمام وقت باشید، صاحب فرزند شوید، خانه بسازید و یا کارو کاسبی جدید برای خودتان راه بیندازید.
این کارها مشکلات و سختی‌های زیادی را دارد و بسیاری از زوج های جوانی که با این مشکلات روبرو می شود پس از آن که ازدواجشان با شکست مواجه می شود از خود می پرسند چرا این اتفاق برای من افتاد؟ مسئولیت و مشغله های زیاد باعث می شود که افراد فرصت کمی برای هم دیگر داشته باشند. بنابراین فاصله آن ها روز به روز بیش تر شود و زمانی می رسد که برای همدیگر مثل دو غریبه مي شوند. سعی کنید در اوایل ازدواج، وقتی جزو تازه ازدواج کرده ها محسوب میشوید، زمان زیادی را برای همدیگر بگذارید تا هم را بیشتر بشناسید.

2-جبران اشتباهات در زندگی زناشویی | خودپسندی

خودپسندی و خودخواهی زندگی زناشویی را به ورطه نابودی می کشاند. اگر زوجین هر دو در رابطه گیرنده باشند و توقعات زیادی از یکدیگر داشته باشند و فقط به فکر نیازهای خودشان باشند زندگی مشترک دوام نمی آورد. اما در مقابل هر چقدر دو نفر بخشنده باشد و به خواسته های هم توجه کنند زندگی زناشویی موفق تری هم خواهند داشت.

3-اختلافات مالی

اجناس مصرفی خود را با پول نقد بخرید در غیر این صورت آنها را به صورت قسطی خریداری نکنید. تمام پولتان را برای خرید خانه یا ماشین که توانايي خرید آن را ندارید خرج نکنید. همیشه مقداری از پولتان را برای روز ضروری پس انداز کنید و با آن به سفرهای کوتاه بروید و یا اگر فرزندی داريد آن را برای مواقع خاص کنار بگذارید. درآمدتان را عاقلانه و درست خرج کنید. در این زمینه، میتوانید از سخنان مشاور و روانشناس کمک بگیرید. 

4-جبران اشتباهات در زندگی زناشویی | دخالت والدین

اگر زن یا شوهر به طور کامل از والدینش جدا نشود احتمال بروز مشکلاتی در زندگی زناشویی خواهد بود. برخی از والدین دوست دارند فرزندشان پس از ازدواج همچنان به آنها نزدیک باشد و ترجیح می دهند که در کنارشان زندگی کند. آن ها به این مسئله توجه نمی کنند که این عامل باعث به وجود آوردن مشکلات در زندگی مشترک فرزندشان خواهد شد. زن و شوهر بهتر است با رفتن زیر یک سقف در عین حال که به والدین خود احترام می گذارند اما زندگی مستقل خود را داشته باشند و از دخالت والدین در ازدواج خود جلوگیری کنند.
اگر فکر می کنید کنترل مسئله از دستان شما خارج شده، میتوانید با مشاوران خانواده گفتگو و مشورت کنید. ب

5-توقعات زیاد و بیجا

بسیاری از زوجین انتظار دارند که پس از ازدواج وارد یک سرزمین رویایی و پر از شادی شوند. آنها همیشه رویای قصر پریا را در سر می‌پرورانند. غافل از اینکه گاهی اوقات در زندگی زناشویی مشکلات و مسائلی به وجود می‌آید که عرصه زندگي آنان را تنگ مي کند. بنابراین بهتر است نگاهی عاقلانه به ازدواج داشته باشند و بدانند که وجود مشکل در زندگی امری طبیعی است. مهم این است که چگونه با آن برخورد کنند و انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی خود نداشته باشند.

6-بحث و جدل

کسانی که فضای خانه را با بحث و دعوا های خود آلوده کرده. باعث رنجش و ناراحتی طرف مقابل خود می شوند. او را از ادامه زندگی مشترک دلسرد میکند. در نهایت زمینه فروپاشی زندگی را فراهم مي کنند. بدبینی و حسادت یکی از علل ایجاد مشاجره بین زوجین است. خودبینی عامل دیگری است که باعث آزار فرد مقابل میشود.

7-جبران اشتباهات در زندگی زناشویی | اعتیاد

اعتیاد از موضوعاتی است که متاسفانه زندگی خیلی از زوج ها را به نابودی می کشاند. علاوه بر آن فرد را هم از لحاظ جسمانی و روانی آزار می دهد. فرد معتاد رفتارهایی انجام می دهد و یا حرف هایی می زنند که دست خودش نیست. او تنها زمینه تخریب زندگی را فراهم می کند. 

8-خیانت و بی وفایی نسبت به همسر

ازدواج  پیوند و تعهد بین دو فرد است و آنها را متعهد می کند که در غم و شادی های هم شریک باشند. متاسفانه بعضی از افراد این تعهدات را زیر پا می گذارند و به راحتی وارد رابطه با فرد دیگری می شود و به همسر خود خیانت می کنند. آنها با این کار برای همیشه زندگی مشترک خود را از بین می برند و در نهایت کار به طلاق کشیده می شود.

9-شکست در کار و تجارت

اين امر مخصوص بیشتر در مردان به چشم می‌خورد. آنها وقتی که در کار خود گرفتاري و مشکلات مالی دارند و احساس می‌کنند که نمی‌توانند از پس مخارج خانواده بر بیایند. آنها دچار اضطراب و احساس بی قراری شده و این نگرانی و اضطراب زندگی زناشویی را به نابودی می کشاند. در این موارد همراه بودن همسر بسیار اهمیت دارد.

10-ازدواج در سنین پایین

آمارهای رسمی نشان می دهد که ازدواج در سنین ۱۷ تا ۱۹ سالگی در دختران بیشتر احتمال دارد که به انواع طلاق ختم شود. تا کسانی که در سنین بیست سالگی به بعد ازدواج می کنند. این آمارها نشان می دهد که فشار ناشی از اضطراب و هیجان های دوران نوجوانی با مشکلات دوران زندگی آمیخته می‌شود. نهایتاً زن و شوهر را به پای میز طلاق می کشاند.

11-باور به شانس بد

ذهن انسان اندیشه های منفی و مخرب را درست مانند اندیشه های مثبت تبدیل به عمل می کند. اين همان اتفاقی است که میلیون‌ها نفر در جهان آن را تجربه کردند و آن را به عنوان بد شانسی یا بد بیاری تعبیر کرده اند. حقیقت این است که چیزی به اسم شانس بد یا خوب وجود ندارد. همه چیز به افکار انسان‌ها و دیدن نیمه پر لیوان بستگی دارد. زوجيني که در زندگی زناشویی خود منفی نگر هستند و تفکراتی مانند چشم خوردن یا دعا و طلسم دارند. زندگی زناشویی خود را در معرض فروپاشی قرار می‌دهند. یادتان باشد که افکار انسان ها بسیار مهم است.
بنابراین سعی کنید که افکار منفی را از زندگی خود حذف کنید. تا بتوانید از هر چالشی با موفقیت عبور کنید و به آن به عنوان درسی برای زندگی خود بنگرید نه بدشانسی.  
هر کسی ممکن است در مراحل مختلف زندگی اشتباهاتی را مرتکب شود. اما همیشه جای جبران وجود دارد. برخي از راه هاي تداوم زندگي مشترک و جبران اشتباهات شامل موارد زير مي شوند.

1-جبران اشتباهات در زندگی زناشویی | بخشنده بودن

سعي کنید بیشتر از آنکه در انتظار دریافت چیزی از جانب همسرتان باشید چیزی به او ببخشید. اگر هدف شما ایجاد حس رضایت و خوشبختی در همسرتان باشد مطمئن باشید فرصت های زیادی برای رسیدن به این هدف پیدا خواهید کرد. در این صورت شما نیز از لطف و محبت همسرتان برخوردار خواهید شد زیرا انسان‌ها همواره سعی می کنند خوبی های یکدیگر را جبران کند.

2-عشق ورزی

سرخوردگی و آزردگی های روزمره می تواند شعله های عشق میان شما و همسرتان را خاموش می کند. اول از همه توجه کنید که برای جبران آسیب هاي حاصل از یک جمله منفی، یک چشم غره یا یک عمل عجولانه گاهی تا ۲۰ حرکت مثبت و ابراز عشق لازم است. پس مورد دوم را بیشتر از مورد اول به کار ببرید. از کفش‌های جدید همسرتان یا لباس آبی تازه شوهرتان تعریف کنید. از شوهرتان به خاطر کمک در کارهای خانه تشکر کنید و به دفتر کار همسرتان زنگ بزنید تا فقط به او بفهمانید که فکرش هستید. باید مطمئن شوید که این تعریف ها صمیمانه و ویژه هستند. ابراز عشق را فراموش نکنید.
مثلاً رانندگی تو خیلی خوبه همیشه می‌تواند برای داشتن سفر خوب روی تو حساب کنم یا این رومیزی جدید خیلی قشنگ طریقه تو عالی است وقتی لبخند می زنید يا از همسرتان تعریف می کنید به چشم هایش نگاه کنید.

3-جبران اشتباهات در زندگی زناشویی | متحد بودن

زوجيني که در کنار هم متحد باشند می توانند از هر طوفانی به سلامت بگذرند. چطور این همبستگی را ایجاد می شود؟. در وهله اول باید از همسرتان پشتیبانی کنید. اگر در دنیای بیرون مشکلاتی دارید تا حد امکان سمت همسرتان را بگیرید. اسرار او را پیش خود حفظ کنید حتی وقتی دوستان یا همکارانتان اسرار همسرشان را فاش میکند شما این کار را نکنید. اين تعهد را با هم ایجاد کنید که تا ۳۰ دقیقه در روز به حرف زدن با هم در مورد نقش ها هدف‌ها و رویاهای روزانه بپردازید.
صحبتی از مدیریت منزل یا رابطه ما چه می شود نکنید. مطالعات نشان می‌دهد بودن با همدیگر به مرور زمان به موفقیت می‌رسد و رابطه را صمیمانه تر و هیجان انگیز مي کند. فراموش نکنید که برای ایجاد صمیمیت زناشویی وقت بگذارید حتي اگر مجبور باشید آن را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. برای روابط زناشویی می توانید برنامه ریزی کنید لحظه‌های خاص را از دست ندهید. عشق واقعی را فرا گرفته و بکار ببرید.

4-اعتقاد بر اصل کامل نبودن هیچکس

وقتی در مورد زندگی زناشویی تان احساس خشم و ناامیدی سرخوردگی، عدم تعهد و نگرانی می کنید دوست دارید همسرتان را سرزنش کنید. بعد طولی نمی کشد که به این نتیجه می رسيد که باید برای بهبود رابطه تان تغییر کنيد. این کار شانه خالی کردن است. تلاش برای بهتر کردن همسرتان در او حالت دفاعی ایجاد می‌کند و باعث ناراحتی و افسردگی می شود. برای فراموشی اشتباهاتتان در زندگی این را بدانید که هر کسی نقاط ضعف و قوتی دارد. اگر این جمله را درک کنید خیلی راحت می توانید از اشتباهات یکدیگر بگذرید.
گاهي انسان ها خودشان را آنقدر ناتوان می دانند. که فکر می کنند نمی توانند یک دعوا و جر و بحث با همسرشان را حل کنند. کافی است به خودتان یادآوری کنید. که دو نفر متفاوت ممکن است به شکل های متفاوتی به یک مسئله بنگرند. اگر دیدید که به خاطر یک مسئله خیلی کم اهمیت به دعوا و مشاجره با همسر خود ادامه می‌دهید. تصمیم بگیرید که همان موقع این بحث را متوقف کنید. با خودتان بگویید که ارزشش را ندارد. به خاطر موضوع به این کم اهمیتی رابطه فوق‌العاده خودتان را خراب کنید.

6-حل اختلافات توسط هردو جنس

بر خلاف این عقاید سنتی که مردان در داشتن روابط صمیمانه مشکل دارند. یا، زنان معمولاً تمایل به واکنش شدید دارد. هم زن و هم مرد در تمایلات خود برای داشتن ارتباط موفق و صمیمانه با یکدیگر تفاوت اندکی دارند. بنا بر دلایل متعددی هم از نظر زيستي و هم از لحاظ فرهنگی مردان در کنترل و حل و فصل اختلافات لحظات سختی را می گذراند. اما برای زنان تحمل سردی روابط عاطفی مشکل تر می باشد. مردم باید یاد بگیرند که چگونه کشمکش‌های عصبانیت و اختلاف نظرهای خود را که در همه روابط وجود دارد یا به وجود خواهند آمد حل و فصل کنند. نه اين که برای داشتن رابطه زناشویی موفق به فکر ازدواج مجدد باشند.

7-جبران اشتباهات در زندگی زناشویی | پذیرفتن

گاهي آغاز پیروزی در یک دعوا بر پیامدهای بعدی آن ورود پیدا می‌کند. اگر شما از همان اول مسئله را بپذیرید و اشتباهات آن را قبول کنید فرد مقابل پیروز میدان نخواهد شد. اگر پیروز میدان باشید آن وقت تحمل کردن مقداری شکایت و عصبانیت چندان نامناسب به نظر نمی‌رسد. در این شرایط اجازه دهید تا هر اندازه که همسرتان راضی می شود حرف‌هایش را بزند. عقب نشینی بهترین راه مقابله با فرد به شمار می‌رود. با به کارگیری این شیوه بدون شک پیروزی از آن شما خواهد بود.

8-داشتن نگرش مثبت و مثبت گرایی

به واژه های درونی خود توجه کنید. رمز داشتن یک زندگی زناشویی موفق، نگاه مثبت به زندگی و مثبت گرایی است. اگر بخواهید فردی منفی بافت باقی بمانید و صرفاً به اشتباهات خود یا همسرتان نگاه کنید، زندگی با دوام نخواهید داشت. بهتر است خود را به مسائل تغییر دهید اگر اشتباهی مرتکب شده اید یا همسرتان را انجام داده است اینبار بتوانید به خود جدید بنگرید.

9-جبران اشتباهات در زندگی زناشویی | ساختن اعتماد

اعتماد زمانی میان دو نفر به وجود می‌آید که می توانند همدیگر را دوست داشته باشند. این امر نیازمند تلاش زیادی است. اگر شما در گذشته از این قضيه ضربه خورده باشید کار برایتان دشوار تر خواهد شد. اعتماد نیازمند زمان است. باید به شریک خود نشان دهید که فرد قابل اطمینانی هستید. خودتان هم به او اعتماد کنید. اگر به صحبت های او بی طرفانه گوش دهید و در صدد قضاوت او نباشید. رازهایش را برای همیشه در خود نگه دارید. بیشتر شوق پیدا می‌کند تا عواطف و احساسات را که به نظر می‌آید به  آنها علاقه زیادی دارید با شما در میان بگذارد.
به راحتی می توانید از این به بعد با رفتارهايتان به همسرتان نشان دهید که به او کاملا اطمینان دارید. همچنین لازم است اعتماد او را هم جلب کنید.  5-تحت تاثیر قرار دادن همسرراهکار هایی براي جبران اشتباهات در زندگي زناشويي
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.